Action Learning

In de ontwikkeling van werk en organisatie gebeurt meer dan wij met training en coaching kunnen bijhouden. Action Learning blijft dicht bij de ontwikkeling van mensen en organisatie door gericht met elkaar stil te staan bij veranderingen en de effectiviteit van gedrag en interactie daarin. Action Learning begint met een vraag, individueel of gezamenlijk of beiden, en gebruikt de dagelijkse ervaring als basis voor leren en feedback.

Mijn Ervaring
Bij een reorganisatie binnen een grote oliemaatschappij werd de funktie van teamleider opgeheven en moesten research teams meer zelf doen. Om het leervermogen van de teams te versnellen (een ‘steilere learning curve’) werd een Action Learning Project gestart. Teams deden een beroep op ondersteuning om te leren over samenwerking, planning en besluitvorming.

Een Managementteam van een internationaal opererend productiebedrijf besloot dat de kwaliteit van hun onderlinge samenwerking bepalend was voor het realiseren van de doelstellingen. In het werken aan operationele doelen stelden zij voor zichzelf en voor het team ontwikkeldoelen vast. Door het starten van een Action Learning proces reflecteerden zij regelmatig op de voortgang van de doelen en de interactie daartussen, zonder te vervallen in zelfverdediging en gemakkelijke conclusies
‘The ability To Learn Faster Than Your Competitors May Be The Only Sustainable Advantage’ (Arie de Geus). Action Learning enables collective learning on issues and edges relevant for development of the business and individuals. Action Learning starts with an intent, a focus for learning, and a commitment to meet on a regular basis for reflection and feedback.